Tudatos fogyasztó

Nem lehet elég korán kezdeni – tudatos fogyasztók nevelése az iskolákban

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célja a hazai termékekbe vetett bizalom erősítése már egészen fiatalon. Helyi termelőket és termékeket mutattak be az iskolákban, és az egészséges táplálkozásról tartottak előadást az ország minden megyéjében. Az akció sikeresnek bizonyult, hamarosan az óvodákban folytatódik a tudatos fogyasztók nevelése.

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) 2017. november közepén indította el iskolai tájékoztató fórumsorozatát, amelynek keretében minden megyeszékhelyen egy-egy általános és középiskolában előadásokat tartottak a mezőgazdaság sokszínűségéről. A fókuszban a tudatos vásárlás és az egészségtudatos táplálkozás, valamint a zöldség- és gyümölcsfogyasztás állt. A rendezvények kimondott célja volt, hogy a fiatalokból a változó trendekre nyitott, azokat befogadó és tudatosan vásárló célcsoportot hozzanak létre.

A fórumsorozat előadásait Süle Katalin, a NAK elnökségi szóvivője és a köztestület megyei elnökei tartották, országszerte mintegy száz helyi termelő bevonásával, akiknek termékeit megkóstolhatták a diákok. A rendezvényeken kiemelt szerepet kapott az egészségtudatos táplálkozás, illetve a zöldség- és gyümölcsfogyasztás. A fórumsorozat Zalából indult és Borsodban zárult, mind a 19 megyében egy-egy általános, illetve középiskolában összesen 3500 diák hallhatott előadást.

Diákok ebédelnek a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskolában (MTI Fotó: Ujvári Sándor)

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamarának nagyon fontos, hogy a fogyasztók a kiváló minőséget összekapcsolják a magyar eredettel, valamint kiemelt tevékenysége az agrárgazdaság és az élelmiszeripar hazai népszerűsítése, illetve a gazdálkodók és a hazai élelmiszer-előállítók iránti bizalom kiépítése. Ezeket szem előtt tartva, a köztestület több fronton is felvállalta, hogy segíti a magyar gyümölcsöt és zöldséget önálló, megkülönböztethető márkaként pozícionálni. A NAK ennek megfelelően végzi ismeretterjesztő és edukációs kampányát is. Az akció keretében működik például a Kamara „Itthonról Otthonra” nevű életmód témájú Facebook-oldala, ahol egész évben olyan látásmódformáló üzeneteket juttat el szórakoztató formában, amelyek segítik a hazai termékekbe vetett bizalom erősítését.

A Kamara azt tervezi, hogy a későbbiekben újra felkeresi az iskolákat, sőt, az óvodások körében is hasonló aktivitást szervez: helyi termelők, élelmiszer-előállítók telephelyein interaktív foglalkozást tart számukra.

Forrás: https://www.agrarszektor.hu/piac/nem-lehet-eleg-koran-kezdeni-tudatos-fogyasztok-nevelese-az-iskolakban.10526.html

Tudatos vásárló, tudatos fogyasztó
Az erős helyzetben levő és tájékozott fogyasztók könnyebben változtatják meg az életstílusukat és a fogyasztási szokásaikat, hozzájárulva ezzel egészségük javításához, a fenntarthatóbb életvitelhez és a takarékos gazdasághoz.
A fogyasztóknak nagy szerepük van az olyan környezetvédelmi kihívások megválaszolásában, mint például az éghajlatváltozás, a levegő- és vízszennyezés, a földhasználat és a hulladékok.

A környezet védelme és a klímaváltozás elleni küzdelem jobb tájékoztatást tesz szükségessé az
olyan területeken, mint például az energia és a közlekedés, ahol a tájékozott fogyasztók hathatósan tehetnek a helyzet megváltozásáért.

Tudatos, kritikus fogyasztói magatartás
El kell érni, hogy a lakosság a fogyasztás tágabb társadalmi vonatkozásairól, például a jelenlegi
vásárlási szokásokról és a fogyasztási szerkezet társadalmi, környezeti hatásairól is megfelelő
tájékoztatást kaphasson, mely alapján már felkészülten dönthet arról, hogy hogyan változtassa meg fogyasztói magatartását.

Fenntartható fogyasztás:
Az egyik legszélesebb körben használt meghatározása szerint a fenntartható fogyasztás „olyan
alapvető igényeket kielégítő, az életminőséget javító termékek és szolgáltatások igénybevétele,
amelyek teljes életútjuk során minimalizálják a természeti erőforrások, mérgező anyagok
használatát és a hulladékok és szennyezőanyagok kibocsátását, hogy ne veszélyeztessük a jövő
nemzedékek szükségleteinek kielégítését”.

A nem fenntartható fogyasztás jelei közé tartozik a hulladék rohamosan növekvő mennyisége, a
fogyasztás káros egészségügyi (pl. az egészségtelen termékek reklámozása gyerekeknek) és
környezet-egészségügyi (pl. a légszennyezés egészségügyi következményei) hatása, a környezet
pusztulása.

Az emberek Magyarországon is egyre erősebben igénylik nemcsak a termékek jó minőségét és
biztonságosságát, hanem azok megfelelő társadalmi és környezeti hatékonyságát. Egyre többen
kíváncsiak arra, hogy hol, hogyan, milyen körülmények között készülnek a termékek, és mi történik velük használatuk után, élettartamuk végén.

A fogyasztók egyik alapjoga az egészséges környezethez való jog, így meg kell adni nekik a
lehetőséget és az információkat ahhoz, hogy olyan termékeket választhassanak, amelyek
hozzájárulnak a környezet egészségesebbé válásához.
Az EU-hoz és több tagállamához hasonlóan tehát Magyarországon is nagyobb figyelmet kell
fordítani a fogyasztás kedvezőtlen társadalmi és környezeti hatásainak csökkentésére, vagy akár
kiküszöbölésére.

A tudatos vásárló 12 pontja
1. A pénzeddel szavazol
A vásárlás a te döntésed. Eldöntheted, mit támogatsz, és mit nem. Nem kell támogatnod a
környezetszennyezést, a vegyszerezést, a gyermekmunkát, a buta, káros és felesleges dolgok
tömeges gyártását.

2. A szemét a legdrágább
A szemét értelmetlen pénzkidobás neked és terhelés a környezetnek: mindig gondold végig,
mennyit dobsz majd ki abból, amit megveszel!

3. Cetli
Vásárlás előtt írd össze, mire van szükséged. A nagy üzletek profi módszerekkel csábítanak
felesleges pénzköltésre. Ne hagyatkozz „polc-trükkökre”!

4. Helyben
A nagy bevásárlóközpontok helyett vásárolj piacon, vagy helyi boltban. Kutasd fel a jó helyeket!

5. Mennyi műanyagot viszel haza?
Vigyél magaddal táskát, szatyrot, ne fogadj el zacskót mindenhol! Válaszd az egyszerűen csomagolt árukat! Keresd a visszaváltható, illetve újrahasznosított csomagolást!

6. Keresd az eredetit!
Ne dőlj be a szép külsőnek és a vicces dumának: kerüld a nem természetes alapanyagból,
vegyszerek segítségével, gyárilag előállított ételeket!

7. Olvasd el a címkéket!
Az élelmiszerek és kozmetikumok rengeteg káros (és felesleges) anyagot tartalmazhatnak. Ne
kezeld magad vegyszerrel, se kívülről, se belülről, ha vegyszer nélkülit is kaphatsz!

8. Erőszakmentes szépség
Válassz olyan kozmetikumokat, amelyeket állatkínzás nélkül tesztelnek, illetve nem tartalmaznak állati eredetű anyagokat!

9. Tartós használat
Kerüld az eldobható dolgokat, ezek tömeges előállítása és kidobása energiapazarlással és
környezetszennyezéssel jár!

10. Frisset!
Friss, hazai idényzöldséget és gyümölcsöt vegyél az üvegházi, több tízezer kilométert utaztatott,
mesterségesen érlelt, agyoncsomagolt és tartósított áruk helyett!

11. Helyi termékeket vásárolj!
Keresd a lakóhelyed közelében készülő dolgokat! Így a helyi környezetedet támogatod, valamint
kevésbé járulsz hozzá a szállítással járó környezetterheléshez.

12. Nem mindegy!
Ha nincs is tökéletes termék, keresheted mindig a jobbat. Legyél tudatos: járj utána, hogy ki állítja elő, mit tartalmaz, mibe csomagolják, hová kerül!

Forrás:
http://www.tve.hu
www.kothalo.hu
www.greenfo.hu